<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://hvadbiertaenker.dk

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Hvad bier taenker!: En guide til det gode blogsalg

søndag den 24. februar 2013

En guide til det gode blogsalg


Jeg har fået flere henvendelser om fif til et godt blogsalg,
og i stedet for at svare jer enkeltvis, har jeg stykket en lille guide sammen.

Det er et stort arbejde, og det kræver is i maven,
men når det er sagt, er det også super sjovt,
og ikke mindst skønt at få ryddet ud i gemmerne.

Jeg har taget udgangspunkt i garnsalget, som har været det mest omfattende.

Forberedelse:
Forberedelsen er det halve arbejde, og har du lavet et grundigt forarbejde, kommer resten af salget til at gå som en leg.

SORTER
Læg garnet i de bunker, du ønsker at sælge dem i, og put dem i poser.
Luk godt til, så der ikke kan falde noget ud.

TAG BILLEDER
Tag billeder i godt lys, så farven bliver så tæt på virkeligheden som muligt.
Smukke, lyse billeder frister mere end mørke og utydelige,
så det kan godt betale sig at bruge lidt tid på det.
Når du har taget billede af en garnpakke, skriver du mængde, løbelængde og pindestørrelse op på et papir, som du kan have ved siden af dig, når du skal lægge dem på bloggen.

BESTEM PRISEN
Det er en kunst at finde den rigtige pris. Den skal ikke være så billig, at det ikke kan betale sig for dig, men den skal heller ikke være så dyr, at eventuelle købere skal bruge lang tid på at overveje, om de vil handle hos dig.
Det hjælper ikke at tænke på, hvor meget du engang har givet for garnet,
tænk hellere på, hvor lidt du får ud af, at det bare ligger og fylder nu.

LAV INDLÆGGET
Lav en kort beskrivelse af dit salg og husk at få alle informationer med i starten.
Du kan lave en slags handelsbetingelser,
hvis der er noget særligt, du gerne vil fremhæve.
Det er også en god idé at bede om kun at få bestillinger et sted.
Hvis du både skal tjekke instagram, mail, facebook og kommentarfeltet,
bliver det svært at holde styr på, hvem der kom til møllen først.

***

Det er nemmest at lægge alle billederne ind på én gang,
og så starte fra en ende af.
Giv første billede nr 1, skriv firma, mængde, pindestørrelse, løbelængde og pris under billedet og fortsæt med nummer to.

Når du har givet alle billederne numre, giver du alle pakkerne med garn de samme numre, så de matcher hinanden.

SÆLG SÆLG SÆLG
Tag imod salg i den rækkefølge, der tikker mails ind.
Du behøver ikke at svare på dem allesammen på een gang,
men gå ind i dit indlæg og reservér pakken, så snart du har mailen åben. (hvis du har tid)
Det gør det både nemmere for dig at overskue, og du får ikke 1000 mails med ønske om den samme garnpakke.
Jeg skrev: reserveret til xxx og minimerede billedet til den mindste størrelse.
Det synes jeg, var mest overskueligt.

SEND DINE OPLYSNINGER
Når du svarer en mail, skal du sende et samlet beløb, skrive porto og sende et kontonummer.
Det er også en god idé at bestemme dig for et kaldenavn, som køberen skal skrive ved overførelsen,
så kan du nemt holde styr på, hvem der har betalt.
Husk også at bede om folks adresse, hvis de ikke selv har sendt den. Det er så ærgerligt at stå og mangle den, når du er klar til at sende pakker afsted.

Opret et (word) dokument, hvor du samler folks oplysninger, og hvad de gerne vil købe.
Det er meget nemmere end at skulle en masse mails igennem, 
og du kan med farvekoder indikere, om der er betalt, og om pakken er pakket og afsendt.

Eksempel:
Hans Hansen - Hansensvej 5, 4000 Roskilde
- Garnpakke 5+7
- 120 kr (+40 kr porto) = 160 kr (hansha)

Jeg har brugt farvekoderne:
Sort = bestilt
Rød = betalt
Blå = pakket
Grøn = sendt

PAK FORSVARLIGT IND
Vent med at pakke pakkerne sammen, til du har modtaget betaling. Der er næsten altid nogen, der springer fra, og så er det ærgerligt at have spildt emballage på det.
Posthuset har noget godt og billigt pakkepapir, og hvis garnet er kommet i en pose først, bør det kunne klare turen med Postmand Per.
Saml også dine forsendelser til en dag, medmindre du altså alligevel skal på posthuset hver dag:)

HOLD DEN GODE TONE
Der er altid nogen, som springer fra, eller som ikke giver lyd fra sig.
Ja, det er brandærgerligt, og i mange tilfælde også møgdårlig pli,
men lad være med at hidse dig op, det fører alligevel ingen vegne.
Du kan ikke tvinge nogen til at købe, og ønsker du overhovedet at sælge til en,
som ikke var seriøs omkring det alligevel.
Du må bare lægge det til salg igen, så skal du nok komme af med det hele i sidste ende.
Hvis der er en, du ikke har hørt fra, så send en venlig reminder mail, og bed vedkommende vende tilbage inden et bestemt tidsrum, og ellers sætter du til salg igen.

***

Det var en opsummering af mit blogsalg,
og jeg håber, at du kunne bruge guiden.
Hvis du har spørgsmål, som ikke er besvaret herover,
er du meget velkommen til at skrive en kommentar,
så skal jeg se, om det er noget,
jeg kan uddybe.

Rigtig god fornøjelse :)

7 kommentarer:

Klokken 24. februar 2013 kl. 14.17 , Blogger Handmade by GEERTSEN sagde ...

Tak for denne gode gennemgang/huskeliste. Jeg står netop og overvejer at sælge ud af en masse garn, der bare ligger, så dit indlæg er top aktuelt for mig:-) Rikke

 
Klokken 24. februar 2013 kl. 15.01 , Blogger Helle sagde ...

tak for en god guide ;)

 
Klokken 24. februar 2013 kl. 16.27 , Blogger Boselade sagde ...

Fin guide :-)

 
Klokken 24. februar 2013 kl. 17.20 , Blogger Stine S sagde ...

Overvejer at sætte en masse bøger til salg, så tak for tippene.
Kh Stine

 
Klokken 25. februar 2013 kl. 09.34 , Blogger FRØKEN LARSEN I/S sagde ...

Fantastisk guide, Cecilie. Tak for det...
Kh. Lene.

 
Klokken 26. februar 2013 kl. 13.43 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tak :) Selvom jeg er en rigtig samler (min mand driller mig med at jeg kunne være med i det der discoveryprogram "Hoarders", hvor folk samler alt muligt haha) der har svært ved at skille mig af med ting:)

 
Klokken 27. februar 2013 kl. 10.59 , Blogger Kirkesjov sagde ...

Perfekt! Det er lige præcis de samme erfaringer jeg med tiden har gjort mig :-) Og tak for pakke! Top lækkert :-)

Knus

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start